tisdag 5 maj 2009

Blod svett och lite rejsing! Del I

Allt började en torsdag..

Efter en ganska så hektiskt vecka med lite tokmek, och andra små justeringar. Var jag äntligen klar för avfärd mot dom djupa skogarna i småland.
Börje var juste och hämtade min hoj på torsdag e.m. Själv så åkte jag o min mekaniker/teammanager/PT/handyman Tommy, först tidigt på fredags morgon.


Fredag

Lastade min lilla röda sportbil till bristningsgränsen och plockade upp Tommy. Allt var frid o fröjd tills vi precis passerat Borås. Då knäckte det till i bilen, och den började åla sig lite konstigt på vägen. Speciellt när man bromsade. Lagom glada i hågen kröp vi runt på alla fyra runt bilen för att leta efter fel. Inget hittades, och felet kvarstod. Efter lite överläggning (typ 10sek) Så tycket vi det var viktigare o komma fram till träningen i tid, så vi körde vidare. Nu betydligt försiktigare...

Väl framme, så vart det ingen tid att förlora. Vi var lite sena, och jag var jäkligt sugen på att få komma ut på banan, för att testa om hojen gick som den skulle.
Dagen till ära så hade jag slängt på nya sulor av märket Michelin. Hade aldrig kört på denna modellen innan, men dom var ju "billiga", så jag kunde inte motstå :)

Till slut så satt jag äntligen där i 270km/h och tvingade mig att inte bromsa för tidigt efter långrakan (funkade sådär). Hojen gick riktigt bra, och däcken var hur stabila som helst. Kanske lite nervösa fram, speciellt i utgångarna och när man passerade 200+ på rakan. Försökte intala mig att det bara var lite rejsigt.

På vägen ner hade Tommy tjatat hål i huvet på mig om spårval, gaskontroll, höjd in i kurvor, utgångar, startteknik, bromsteknik, körteknik, övrig teknik m.m. Listan kan göras lång :)
Har stor respekt för alla hans råd. För ca hundra år sedan tävlade han själv i 250 och superbike. Inbillade mig att han kanske visste ngt om detta.

Nu var det dax o tänka på alla dom där kloka råden. Hade lite svårt och bestämma var jag skulle börja någon stans bara. väl på banan så var allt nästan som bortblåst. Det är ju så mycket att tänka på när man ska köra motorcykel. Plötsligt kom jag tänka på vad han hade sagt, precis innan jag stack ut:

- Glöm nu inte att ha roligt!

Forts innom kort..

1 kommentar:

  1. Ska det vara roligt oxå?! Det märkte jag aldrig :-)

    SvaraRadera